Selasa, 19 Mei 2009

siapa ister!!!siapa suami!!!!!

Subjek: Bingkisan untuk Spesis SUAMIciter best nii..baca sampai habis ye…......
*Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia sering merungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja,sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Jika boleh, dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menyara keluarga.Satu malam ~~~~Mat berdoa,"Ya Allah, Ya Tuhanku Yang Maha Berkuasa dan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Aku bekerja 8 jam setiap hari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu dan menyedari betapa letihnya aku bekerja setiap hari. Tolonglah Ya Tuhan, tukarkanlah diri ku menjadi isteri dan isteriku pula mengambil tempatku sebagai suami”.
“Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja.Biar aku pula yang berehat di rumah dan isteriku menjadi suami supaya dia pula menanggung bebanan sebagai ketua keluarga dan menyara isteri dan anak-anaknya" .Allah Yang Maha Mengetahui dan maha Pengasihani telah memakbulkan permintaan antaran doa yang dilafazkan oleh Mat itu. Pagi esoknya, Mat bangun dari tidur, dan pastinya selaku seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, mencuci gigi, mandi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Kemudian di bangunkan suami dan anak-anak. Selepas memandikan anak-anak dan melayan mereka bersarapan. Pada masa yang sama juga melayan suami bersarapan untuk bersedia ke tempat kerja. Selepas menghantar suami yang akan pergi kerja ke muka pintu, kembali memperkemaskan pakaian anak-anak yang akan ke sekolah dan menyediakan bekalan makanan untuk anak-anak yang akan dibawa ke sekolah.Kemudian memanaskan enjin kereta dan seterusnya bergegas menghantar anak-anak ke sekolah. Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan, sayran dan bahan-bahan keperluan dapur yang lain. Hampir dua jam baru sampai semula ke rumah. Setelah menyimpan barang-barang dapur yang dibeli ke dalam almari dapur dan ikan disimpan dulu dalam peti sejuk sebagaimana sewajarnya. Kemudian mengutip pakaian-pakaian yang telah dipakai untuk dicuci dengan mesin basuh sehingga selesai dan dijemur untuk dikeringkan. Seterusnya Mat memasak untuk menyediakan makanan untuk tengah hari bagi anak-anak yang akan balik dari sekolah kelak.
Selesai memasak, jam telah menunujukan waktu 12.45 pm. Mat terpaksa pula bergegas untuk mengambil anak-anak dari sekolah. Selesai melayan anak-anak menikmati makanan tengah hari dan mengemaskan pinggan mangkuk yang digunakan, membantu anak-anak pula membuat kerja-kerja sekolah. Selepas itu terpaksa pula mengemas rumah supaya tidak kelihatan pakaian dan permainan anak-anak bersepah-sepah. Kemudian mengangkat kain di jemuran. Tiba-tiba anak bongsu menangis kerana terjatuh, maka kenalah beri perhatian dan rawatan serta memujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Selesai kain-kain yang baru diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam rak dan almari. Sedar tak sedar, waktu Zohor hanya tinggal tidak seberapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas pula menunaikan solat Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar pula berkumandang dari surau yang berdekatan. Selepas selesai menunaikan solat Asar, menyambung semula kerja-kerja yang belum selesai tadi hingga siap sepenuhnya.Belum pun sempat untuk berehat seketika, terpaksa pula balik ke dapur untuk tugas menyediakan makanan untuk makan malam. Selepas menunaikan solat Maghrib, terpaksa pula melayan suami dan anak-anak akan malam. Kemudian menuci pinggan mangkuk, dan seterusnya pula menguruskan hal anak-anak untuk mengaji, manakala anak yang masih kecil disediakan susu supaya mudah tidur dengan selesa.
Hampir jam 11.00 pm barulah semua kerja-kerja rumahtangga selesai. Baru terasa badan telah letih dan longlai. Bolehlah rasanya nak berehat sebentar sebelum masuk tidur.Opps…..... belum boleh berehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tidak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam itu malam Jumaat dan hukumnya fardhu. Maka suami dilayani dengan sewajarnya sehinggalah dia terkulai dua kali lohe dan langsung tertidur.... ... tidak pasti pula pukul berapa………tidak mahu ambil tahu pukul berapa……..selepas kena “pukul” beberapa kali oleh suami.Setelah terjaga sebelum dinihari, Mat segera bangun dan memhon doa untuk sekian kalinya. “… Ya Allah, Ya Tuhanku. Kini barulah aku tahu dan sedar serta insaf... Aku tidak sanggup lagi menjadi isteri. Aku keluar bekerja seharian pun tidak penat sebegini teruk. Ada juga masa untuk aku berehat, minum teh tarik atau tiga colour dan berbual dengan kawan-kawan. Aku mohon kepada Mu agar aku dikembalikan status ku sebagai suami semula. Taubat aku tidak sanggup lagi menjadi isteri. Selama ini telahan dan anggapanku adalah salah belaka. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah dan remeh. Biarlah isteriku terus berada di rumah menguruskan rumah tangga dan anak-anak, manakala aku akan keluar bekerja semula seperti sedia kala"Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib melaungkan, "Wahai Mat, kamu belum boleh kembali menjadi suami kerana persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Maka kamu kenalah menunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan zuriat dan setelah tamat pantang larang selepas bersalin barlah kamu dikembalikan status sebagia suami semula. Itulah hokum alam yang kamu perlu tempohi……………………………………...."WHATTTTTTT?? ?........ .......9 bulan………….10…… HARI…………....????Beranaaak??? .......Waaaaaa………tak……nak……..tak……….nak………….tak…………….taaaaaaaaaaaaaaaaaa akkkkk.!! !........ .....WWAAAAAAA……..!!!!!!"………Bang,…………bang………Abangggg.... . Apa pasal niii....???"Sergah satu suara disisinya. Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang bahu isterinya sambil bertanya,"Nab……,Nab…. Yang………jadi…….suami………atau……....abang…..Kamu…………yangyang……….jadi…………………….suami………sekarang……..ni???"Astaghfirullahil ‘Azim…… Laaaaa... buang tebiat apa pulak abang pagi-pagi ni…………..Kan….Nab…….….nie……….pompuan………..……...Tentulah abang yang jadi suami....... Apa punya lawak bodoh …pagi-pagi buta nniii....... .."Hari tu Mat mengambil cuti kecemasan. Sehari suntuk Mat membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah..... Hinggakan seluar kecik (sotong kering) dan baju kecik Nab pun habis Mat kutip basuh....... Nab terkedu beruk, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat………………………………………suaminya.... ......... .........MORAL DISEBALIK BINGKISAN INI………………………………………….
Isteri perlu disayangi dan dilindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yangtidak ternilai……….. So tuan-tuan….. para suami di luar sana mahupun di dalam sini……………………………………………

Tiada ulasan:

Catat Ulasan