Khamis, 16 Disember 2010

MENGIMBAU KENANGAN LALU

alhamdulillah..sampi jua sy ke bumi tercinta SMKA TAHAP..drive sorg..kul 8 td bertolak..kul 10 smpai..2 jam je..laju ke bwk td??entahlah..sedang2 je kot..

tp perjalanan yg sgt mencabar kewibawaan sy dlm memndu kereta..byk betul jalan berlipat..patutlah klo jdi penumpang, asyik nk muntah je..jdi pemandu pown, dh cukup penat maen stereng..huhu..ape2 pown, sampai dh...travel2!!!(teringat kata2 seseorg)..hahaha

sampi2 je, adik xbersiap lagi..xpe la..naek dulu asrama..fuh, byk berubah..bangunan pown dh tmbh..ye la sejak kuar dr tahap, ni la berkesempatan nk ziarah adik2..
bukan ape..cuti kt kelantan start jumaat.....nek train hr kmis..smpai pg jumaat tu, xley kaco lagi..adik2 ni skool...ptg jumaat bru jumpe..mlm tu kena nek train balek..xberbaloi je..jumpe kejap je..train just ader mlm je..tu yg pyh..

tpi skunk, ader kesemptn, alhamdulillah la..pe2 pown..byk kelainan yg sy tgok..erm..klo tyme sy dulu, dlm kwsn sekolah, nak pkai tudung pendek pown takut2..skunk, selambe je sy tgok..len benar dh skunk..sedih2...

tpi mgkin kurangnya tarbiyah..harap2, program kul 3 ni dptlah bantu adik2 bgkit semula dan kuatkan balek impian mereka nk bina bi'ah solehah di bumi bertuah SMKA Tahap..insya allah..

klo nk kupas isu bi'ah solehah ni mcm2 boleh ditafsirkan.. Biah solehah yang dianjurkan Islam, sewajarnya diamalkan sepenuhnya oleh kita sekaligus memenuhi tuntutan tanggungjawab amar makruf dan nahi mungkar. Dr Yusuf Al-Qardawi dalam kitabnya Kewajipan Remaja Muslim Pada Hari Ini menyatakan “golongan remaja adalah waktu yang menunjukkan tempoh kekuatan dan semangat yang kuat. Inilah tempoh untuk memberi, berusaha dan mampu untuk menanggung ujian-ujian. Justeru, gunakanlah tempoh ini, bagi merebut redhaNya dengan menyelamatkan diri kita dan orang lain dari azab Allah yang amat pedih.”

Tuntutan Islam supaya biah yang baik diwujudkan mesti diteruskan. Kita sepatutnya berperanan penuh dalam melahirkan insan-insan yang benar-benar takutkan PenciptaNya bagi menghiasi kehidupan seharian dengan amalan soleh dan menjauhi segala maksiat. Firman Allah dalam surah A-Syams, ayat 7- 10 yang bermaksud :

“ Demi jiwa dan penyempurnaannya (ciptaannya), Lalu Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan da ketaqwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya..”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan